Varustelekan tilinpäätöstiedote 2023: Victor Mike

Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa

Kultakolikot on laskettu kirstusta, ja kuten otsikosta voi päätellä, niin Vituiks Män. Tässä pieni synkistely viime vuoden meiningeistä pienillä hopeareunuksilla.

Liikevaihto laski lähes 12 prosenttia

Viime vuoden kimppuun hyökättiin optimistisesti ja isoilla suunnitelmilla. Ensimmäisen neljänneksen aikana kuitenkin havahduttiin siihen, että kasvu tyssäsi kuin kanan lento. Ensisijaisesti syyt löytyvät tietenkin omasta tekemisestä, ja peiliin on tuijoteltu aika hartaasti, mutta lisäksi ainakin seuraavat ulkoiset tekijät edesauttoivat tilanteen perkelöitymistä:

  • Yleinen taloudellinen tilanne heikkeni nopeammin ja isommin kuin oltiin ajateltu. Korkotaso, inflaatio ja asiakkaiden epävarmuus omasta taloudellisesta tilanteesta vaikuttivat varmasti siihen, ostaako LVPC Hescon U210-levyillä vai perheelle ruokaa ja Volvoon dieseliä.
  • Tottuminen Ukrainan sotaan. Vuoden 2022 aikana sotatalous näkyi meidän luvuissa aika selvästi. Oli isoja tilauksia, järjestöjen, yhdistysten ja yksityishenkilöiden avustuskeikkoja ja valveutuneiden reserviläisten varustautumista. Vuoden 2023 aikana tilanne muuttui täysin ja palattiin ns. normaaliin päiväjärjestykseen. Toki tämä olisi ollut ihan tervetullut asia, jos sota olisi ohi, mutta ukrainalaisia kuolee edelleen meidänkin vapauden puolesta. Sotatalouden tasaantuminen ei yksin katkaissut kamelin selkää, mutta kun oltiin suunniteltu ostot ja toiminta kilpavarustelun mukaan, niin lopputuloksena oli kassan sitoutuminen varastoon.
Graph 1

Äkillinen kysynnän muutos ja sitoutunut pääoma johtivat tyypilliseen syöksykierteeseen, että jouduttiin leikkaamaan ostoja, joka taas näkyi hyvin myyvien tuotteiden huonompana saatavuutena ja sitä kautta vaikutti vielä negatiivisemmin myyntiin.

Kustannukset nousivat

Inflaatio kuritti myös meitä. Vuokrat ja muut kiinteät kustannukset seurailivat aika hyvin inflaatiokäppyröitä, ja yksinkertaistetusti voisi sanoa, että kaikki kallistui. Tuotannon osalta meille tavaraa toimittavat tehtaat olivat myös kiipelissä energian hinnan ja palkkojen kanssa, joten tuotteiden hankintahintoihinkin kohdistui huomattavia korotuksia.

Graph 2

Vaikka koko vuoden osalta saatiin kulut himpun alle edellisen vuoden tason, liikevaihtoon suhteutettuna kiinteiden tai lähes kiinteiden kulujen osuus nousi merkittävästi.

Pakko on hyvä motivaattori

Liikevaihdon lasku, kustannusten nousu, kapenevat katteet ja rahan sitoutuminen varastoon on kohtalaisen kuumottava yhdistelmä. Viime vuoden ensimmäisen neljänneksen jälkeen todettiin, että toivo on hiton huono strategia, ja tilanne on korjattava riittävän isoilla liikkeillä.

Liikevaihtoa lähdettiin boostaamaan meille epätyypillisillä alennuksilla. Tavoite oli muuttaa mahdollisimman paljon ylisuurta varastoa käteiseksi. Tässä onnistuttiin kohtalaisesti, ja toisen vuosipuoliskon kehitys oli jo parempi. Samaan aikaan neuvoteltiin pankin kanssa järkevät rahoitusratkaisut, jotta maksuvalmius pysyy hyvänä.

Kustannuspuolen kimppuun hyökättiin kokonaisvaltaisesti. Meille oli käynyt aika tyypillinen moka, että kauan jatkunut myynnin hyvä kehitys oli haudannut alleen ongelmat kustannusrakenteessa. Sitä lähdettiin tervehdyttämään käymällä läpi kaikki liiketoiminnan kulut ja organisoimalla toimintaa uudelleen tavoitteena vähintään 500 000 € vuotuiset säästöt.

Tähän liittyen me jouduttiin ikävä kyllä toteuttamaan muutosneuvottelut vuoden toisella neljänneksellä. Niiden tuloksena kahdeksan henkilön työsuhde jouduttiin päättämään, kuuden henkilön työsuhteen ehtoja muutettiin ja neljä henkilöä lomautettiin. Muutosneuvottelut sujuivat hyvässä hengessä henkilöstön kanssa. Päätökset olivat raskaita, mutta välttämättömiä firman ja sitä kautta koko jengin tulevaisuuden kannalta.

Kannattavuus romahti

Vaikka hihat käärittiin tilanteen korjaamiseksi, iso laiva ei käänny hetkessä. Suurin osa kustannussäästöistä realisoituu vasta tilikaudella 2024, muutoksiin liittyi merkittäviä kertaluonteisia kuluja, ja liikevaihto oli myös loppuvuonna kovan tekemisen takana. Näin ollen koko tilikauden tulos romahti, ja me tehtiin turskaa -315 317,65 €.

Graph 3

Firma on kuitenkin vakavarainen, ja oma pääoma kesti viime vuoden kolhun hyvin.

Pilven hopeareunus

Vaikka henkseleiden paukuttelu jää nyt reippaasti vähemmälle, niin ei kaikki ole ollut pelkkää kurjuutta. Siitä huolimatta, että tilanne ja toimintaympäristö oli haastavia, me onnistuttiin tekemään myös siistejä juttuja, kuten:

  • Päräyttävät Sotakirppikset
  • Lämminhenkiset 20-vuotisbakkanaalit
  • Finnish Brutality isompana ja näyttävämpänä kuin koskaan
  • Pikkujoulut asiakkaille ja yhteistyökumppaneille

Kohtalaisen hyvän meiningin lisäksi saatiin kehitettyä firmaa sitkeämmäksi ja vahvemmaksi tulevia taisteluja varten. Vuodesta kertyi paljon oppeja, joista maksettiin kova hinta. Nuo kokemukset laitetaan nyt testiin, kun kavutaan ylös tuhkasta kuin Fenix-lintu konsanaan.

Siitä, että nyt ollaan oikealla uralla, ja firma on paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten, tulee kiittää vain ja ainoastaan meidän loistavaa henkilökuntaa. Porukka on toiminut esimerkillisesti vaikeina aikoina ja saanut juttuja tapahtumaan minimaalisilla resursseilla. Vilpittömin kiitos koko jengille!

Suuri kiitos myös uskollisille asiakkaille. Teillehän tätä juttua tehdään ja teidän takia petrataan toimintaa.

Paljon kiitoksia myös yhteistyökumppaneille ja tavarantoimittajille, joilla on riittänyt ymmärrystä ja tukea, kun suunnitelmat ovat muuttuneet.

Kohti Total World Dominationia

Vaikka reitille joskus osuu miinoite, niin ei se muuta lopullista tavoitetta. Edelleen porskutetaan kohti Total World Dominationia. Lähitulevaisuudessa laitetaan paukkuja esimerkiksi seuraaviin strategisesti tärkeisiin osa-alueisiin:

  • Omat tuotteet ja niiden kehittäminen on yksi tärkeimpiä kilpailuetuja meille. Tuotekehitystä ja hankintaa on trimmattu, ja tavoitteena on tehdä entistäkin parempaa materiaalia asiakkaille. Tämä on luonnollista jatkumoa meidän MEGA -projektille.
  • Koko valikoima tullaan mylläämään läpi niin, että se olisi mahdollisimman hyvä meidän asiakkaille. Joitain vähemmän suosittuja tuotteita tulee kuolemaan pois, mutta paljon uusia siistejä juttuja tulee myös tilalle.
  • Meidän verkkokauppa alkaa olemaan jo aika vanha sotaratsu, joten tämän vuoden aikana olisi tarkoitus uudistaa se perusteellisesti - laittaa tekniikka ajanmukaiseksi ja virtaviivaistaa käytettävyyttä.
  • Yhdysvaltojen volyymi alkaa olemaan sitä luokkaa, että varasto Yhdysvalloissa alkaa olla tarpeen. Tätä on valmisteltu jo hyvä tovi, ja jos myynti käy ja kannattavuus paranee, operaatiot Yhdysvalloissa aloitetaan tämän tai seuraavan vuoden aikana.

Hyviä juttuja siis tiedossa, joten pysykää kanavalla!

Lue myös

Loading...