Flecktarnia, ämpäreitä ja Tuskaa: Varusteleka Road Show 2018
Jaa FacebookissaRoad Show 2018 on päättynyt. Tänä vuonna tehtiin yhteensä 16 keikkaa 13 eri paikkakunnalla. Torikeikkoja oli 12, joita tehtiin kahdessa erässä kuuden viikon ajan; toinen keväällä ja toinen syksyllä. Lisäksi osallistuttiin Tuska-festareille, Riihimäen erämessuille, GoExpoon ja Hartolan markkinoille. Meni noin niinku omasta mielestä aika pirun hyvin!
Ostotapahtumia oli yhteensä 8000 ja kun ihan itse laskettiin, että joka toinen konttiin tullut osti vähintään ne sukat, niin me tavoitettiin noin 16 000 ihmistä. Kymmenesosa ostotapahtumista tuli Tuska-festareilta, ettekä arvaakaan, mikä oli myydyin tuote. Ei ollu Scho-Ka-Kola eikä puuhöylä, vaan Bundeswehrin Flecktarn-kenttäpusero. Ensi vuonna vois kuvitella, että joka toinen rässiliivi on sit Flecktarn-kuvioinen!
Mikä Road Show?
Varusteleka Road Show on Varustelekan konttimyymälä, joka startattiin koeluontoisesti ekan kerran joulun alla 2016 Tampereen Tammelantorin tuiskussa ja tuiverruksessa. Kokeilu meni niin hyvin, että vuonna 2017 hankittiin oma kontti ja lähdettiin kiertämään Suomea. Konsepti on yksinkertainen: kontti paikalle, ovet auki ja myymälä on pystytetty. Ollaan paikalla kolme päivää, myydään, tavataan vanhoja tuttavia ja tutustutaan uusiin. Kolmantena iltana lyödään kontti kiinni ja lähdetään kohti seuraavaa Road Show -kaupunkia!
Miksi Road Show?
Road Shown tarkoitus on tuoda Varustelekan ilosanomaa sinne, mihin meidän ääni ei kuulu pääkallopaikalta asti. Ollaan esillä, ollaan hyviä ja näytetään, miksi jotkut on valmiita taittamaan usean sadan kilometrin matkan ostaakseen meiltä kaksi laatikkoa kaljaa, kun me avataan baari meidän myymälään. Vastavuoroisuuden nimissä välillä on meidän vuoro hypätä tien päälle.
Ei me nyt sentään ihan pelkästään näkyvyyden takia lähdetä liikkeelle. Sehän me voitaisiin hoitaa lähettämällä paikalle pelkkä mainostaulu. Konttimyymälässä yhdistyy hyvän verkkokaupan ja kivijalkamyymälän parhaat puolet: lyhyt etäisyys, hyvä asiakaspalvelu ja laaja valikoima. Kontti toimii periaatteella, jossa osa tuotteista on paikan päällä ostettavissa ja loput Varustelekan valikoimasta on tilattavissa postikuluitta suoraan kotiin. Ollaan tässä vuosien saatossa huomattu, etteivät kaikki kauhean herkästi tilaa hupparia, takkia tai kenkiä, elleivät saa niitä ensin sovittaa ja hypistellä. Kontilla ratkaistaan tämä tarjoamalla mahdollisuus sovittaa tuotteita, jotka sovituksen jälkeen voi tilata suoraan kotiin. Näppärää, eikö?
Milloin Road Show?
Mietiskellään tässä joulun yli, että lähdettäiskö ensi vuonna ja jos lähdetään, minne. Jäätiin me kuitenkin tämänkin vuoden tourneelta ~3000€ voitolle, joten ei tällä toistaiseksi hanuriinkaan oteta. Ollaan maakuntamatkustamisen jälkeen tuumattu, että kotikulmat vaikuttaa kovin tomuisilta, pitäis varmaan nekin koluta - ehkei sitä aina tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Aika näyttää.
Henkilökunnan tuumailuja
Puolella tusinalla keikoista mukana olleen, asiakaspalvelun herttaisena viiksivallunnakin tunnetun konttikonkari Aleksin mietteitä:
"Kiinnostuin kontista ja toiminnasta sen ympärillä heti alkumetreillä. Mun mielestä on aika siistiä, että voidaan tällä tavalla tuoda Varustelekaa asiakkaiden luokse paikkoihin, joista myymälässä käyminen ei usein ole vaihtoehto. Samalla kontilla työskentely antaa vapauden tutustua paikkoihin, missä ei itse useinkaan käy tai ole koskaan käynyt."
"Vuoden paras konttikeikka oli ehdottomasti Tuska-festivaaleilla. Paljon iloisia ja humalaisia ihmisiä nauttimassa metallimusiikista ja sosiaalisesta kanssakäymisestä. Siellä tuli heitettyä paljon huonoa ja hyvää läppää sekä katsottua kontin katolta, kun Europe päräytti Final Countdownin soimaan. 6/5!"
"Tulevaisuudessa useat kontit toivottavasti lennätetään NH90-kuljetushelikoptereilla jopa ulkomaille saakka. Kontit avataan Iron Maidenin livekeikan ja ilotulitteiden säestämänä. Tuhannet asiakkaat pyhiinvaeltavat paikalle Mad Max -hengessä ja kauppa käy kuin kilju!"
Syksyn erikoisuus
Syksyn #varustelekaroadshow-torikeikkojen aikana syntyi riemastuttava Bucket Challenge, jossa torikaupungit toivat meille kaupungin “virallisen” ämpärin. Tempaus ei ollut mitenkään suunniteltu, vaan kun Kouvolan kaupungin työntekijät ilmestyivät kontille ämpärin kanssa ja siitä vähän tuolla sosiaalisessa mediassa päristiin, Hämeenlinnan seurasi perässä ja kas näin, haaste oli asetettu lopuille kaupungeille. Kuopio näki sen vaivan, että lähetti ämpärin meidän perään aina Helsinkiin asti, kun eivät paikan päällä sitä päässit käteen lyömään. Tampereelta, jossa syksyllä tehtiin toiseksi kovin myynti ja tapahtuma oli muutenkin odotettu, ei sen sijaan ämpäriä ole näkynyt eikä kuulunut. Voi koira, minkä teit!