Me ei todellakaan olla mikään ystävä ympäristölle

Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa

Hei kiitti palkinnosta Paytrail ja kaikki, jotka äänesti meitä! Me siis voitettiin Verkkokaupan Ympäristöystävä -äänestys, ja jo etukäteen sanottiin, että jos meidät valitaan, dumataan koko äänestys.

Kyllä me haluttais olla ympäristön ystävä, mutta tällä hetkellä ollaan aika paska frendi. Ja koska me ei haluttais sortua hyvesignalointiin ja moraaliposeeraukseen, ajateltiin käyttää tilaisuus hyväksi ja kertoa vähän meidän (ja koko alan) ongelmista.

Miksi me ja ympäristö ei olla kavereita?

Varusteleka on yritys, joka tuottaa uusia tuotteita, enimmäkseen vielä vaatteita, ja myy niitä verkkokaupassa. Se on aika hankala lähtöpiste ryhtyä kaveeraamaan ympäristön kanssa. Vaateteollisuus nimittäin tuottaa maailmanlaajuisesti enemmän päästöjä kuin lento - ja laivaliikenne yhteensä, ja sen lisäksi me käytetään vielä niitä samaisia lentokoneita, jotta saatais ostokset kulkemaan pitkin maailmaa. Pelkästään lentorahdista syntyi noin 900 tonnia päästöjä viime vuonna, käytännössä melkein kaikki meidän päästöt.

Meidän liiketoiminta on täysin sidottu luonnonvarojen käyttöön. Niinpä meidän päästöt väistämättä kasvaa, kun tuotantovolyymit ja firma kasvaa. Tällä hetkellä raaka-ainetuotanto ja kuljetus pyörii uusiutumattomien energialähteiden voimalla. Erityisesti meidän suunnitelma valloittaa Amerikka on riippuvainen lentoliikenteestä ainakin alkuun, ennen kuin sinne kannattaa perustaa varasto.

Osa ongelmaa on tällä hetkellä se, että me ei ihan tiedetä, paljonko meidän päästöt on ja missä ne syntyy. Ollaan tehty hyvä startti selvitystyössä ja alettu heti kompensoimaan kaikki tiedossa olevat päästöt. Kompensaatio on ihan hyvä laastari, mutta oikeestihan ei kannattais päästää ollenkaan.

Ympäristöystävällisyyteen liittyy paljon muutakin kun kasvihuonekaasujen tupruttelun välttäminen. Meidän tulisi myös pystyä huomioimaan ekosysteemit tuotantoketjun varrella ja välttämään niiden tuhoamista. Luonnon monimuotoisuus ja vesistöjen terveys ovat paitsi itseisarvoja sinänsä, myös ase taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Vaateteollisuudelle tyypillisesti, meillä ei ole kaikkea tietoa myöskään jokaisesta raaka-aineesta ja työvaiheesta. Me ei välttämättä tiedetä, mistä materiaalit tulee, millä energialla ne on tuotettu, millasta kemikaalikuormaa tuotantovaiheissa syntyy ja mihin jätevedet päätyy. Meillä ei myöskään ole tietoa, millaiset viidakot saa väistyä meidän tarvitsemien puuvillapeltojen ja merinolampaiden tieltä.

Näitä ongelmia on pitkä lista ja viisaammat on niistä kirjoittanut kirjojakin, joten ei niistä sen enempää.

Miten me koitetaan olla parempia kamuja?

Vaikka työ on vielä aluillaan, Varustelekalla on otettu jo muutamia ihan hyviä harppauksia tilanteen parantamiseksi. Yks vaatteiden verkkokauppaa koskeva ympäristöongelma on pakettien palautus. Se tarkoittaa turhaa edestakaista roudausta ja riskiä, että tuote ei enää olekaan myyntikelpoinen, kun se palautuu lähettäjälle. Voidaan ylpeinä sanoa, että ollaan onnistuttu meidän verkkokaupassa siinä, että palautusprosentti on todella matala. Meidän omien brändien kohdalla se on 3,6 %, kun isojen pikamuodin verkkokauppojen luvut huitelee jopa 40 - 50 %:ssa. Tämä on merkittävän alhainen lukema verrattuna myös maamme keskiarvoon: Suomessa noin kolmasosa kaikista netissä tehdyistä vaateostoksista palautetaan.

Osan tästä luvusta voi selittää sillä, että meidän asiakasryhmien kulutuskäyttäytyminen poikkeaa valtavirrasta. Jotain iloa varmasti on myös siitä, että meidän tuotekuvaukset rokkaa ja kokotaulukot on just eikä melkeen. Lisäks mainittakoon, että jos kama palautuu meille huonossa kuosissa, meillä on myymälässä Tunkio, josta aina joku ostaa ne kuitenkin.

Jotta vältettäis kamojen päätyminen jätteeksi kun niitä ei enää tarvita, me ollaan myös rakennettu kiertotalousjärjestelmä Kierto. Se on kunnon hyvä, mutta siinä on yksi ongelma: jengi ei palauta tarpeeksi vaatteita, että se ainakaan tässä vaiheessa olisi isosti merkityksellinen. Ollaan myös lähdetty vaihtamaan tuotteiden materiaaleja kierrätettyihin ja vähemmän kuormittaviin vaihtoehtoihin. Koska ympäristötuhon suitsiminen vaatii resursseja, ollaan palkattu vastuuttomuuskoordinaattori, jotta työtä ei tehtäis vaan silloin, kun joku muilta hommiltaan kerkiää.

Miksi tämä ei riitä?

Epäeettisyysohjelma 2019-2021 on koostunut pitkälti tiedustelusta. Ympäristöasioiden osalta ohjelman seuraavassa vaiheessa mm.:

  • asetetaan päästötavoitteet ja pienennetään hiilijalanjälkeä
  • jatketaan päästökompensointia ja oman tuotannon päästölaskelmien tarkentamista
  • jatketaan materiaalitehokkuuden parantamista ja suositaan vähemmän kuormittavia matskuja
  • panostetaan kiertotalouteen entisestään. Tässä myös kaikki meidän asiakkaat voi auttaa meitä palauttamalla meille Kierto-merkityt kamppeet, joita ei enää jostain syystä tartte. Tämä ohjelma on paraikaa työn alla, ja sen tavoitteista tullaan kyllä viestimään vielä lisää.

Selvitystyö vie resursseja ja muutosten tekeminen aikaa. Samalla onneksi kehitys kehittyy ja ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot yleistyy ja halpenee.

Rehellisesti sanottuna meidän vaikutusmahdollisuudet tuotantoketjuissa on vähän pienemmät kuin jollain multinationaalilla megakorporaatiolla. Siksi Varustelekan kannattaa myös kasvaa ja valloittaa maailma. Toisaalta meidän täytyy myös etsiä luovia ratkaisuja esimerkiks kiertotalouden muodossa, koska jos kaikki tekee vaan pieniä parannuksia ja jatkaa muuten “mitäs tässä, ritari ässä,” niin ympäristökatastrofi jatkaa vääjäämätöntä lähestymistään.

Nää ongelmat on kuitenkin sillä lailla vittumaisia, että niiden ratkomiseks tarvitaan sekä sääntelyä, kivoja firmoja että kuluttajia, jotka ei juokse jokaisen trendin perässä. Jos se turhan paskan ostaminen ei lopu, niin ei ole mitään iloa siitä, että se on tehty mahdollisimman vähän palloa kuormittaen. Ja jos turhan paskan myyminen ei lopu, niin joku ne ostaa kumminkin.

Iso tekijä siinä, että voidaan koskaan päästä puhumaan vastuullisuudesta, on meidän asiakaskunta. Te arvostatte kestävää kamaa, joka on tarkoitettu kovaan käyttöön. Meidän onneks vaatteiden käyttötarkoitus jo sanelee, että ne ei voi hajota ekassa pesussa. Kiitos myös kaikille, jotka ei vaadi uutta kuosia/mallia joka vuosi. Meidän edellinen kuosiuudistus oli vuonna 2016, kun intti antoi luvan käyttää M05-maastokuviota, ja tällä mennään nyt ainakin parikymmentä vuotta. Mallitkaan eivät hirveästi muutu: uuteen tarvitsee vaihtaa vain, jos oma koko on muuttunut tai jos vaate on niin loppuun käytetty, ettei sitä voi enää korjata.

Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys on teemoja, joiden soisi aidosti olevan jokaisen firman agendalla. Ainakin markkinointipuheiden perusteella kaikista onkin tullut vastuullisia viherpiipertäjiä parin viime vuoden aikana. Meidät nyt palkittiin tästä meidän ympäristöystävällisyydestä (tai siitä että luvattiin no bullshit -gaalapuhe), mutta olisi todella harmi, jos rima yritysten ympäristötyössä jäis samalle tasolle kuin millä meidän työ nyt on. Koska on tämä vielä ihan helvetin kaukana ystävällisyydestä. Ehdotammekin, että kaikki muutkin lopettaa paskanpuhumisen. Sitten kun tilanne on oikeasti todettu sellaiseksi kuin se on, voidaan siirtyä tekemään asialle jotain.

Loading...