Operaatio Epäeettisyysohjelma 2019 - 2021, Vaihe 1: Tiedustelu

Jaa Facebookissa

Varusteleka on hyvien puolella ja pyrkii vähentämään haitan aiheuttamista ympäristölle. Kuljemme seuraavia päätavoitteita kohti:

  • Otamme selvää ympäristövaikutuksistamme ja nollaamme ne
  • Kerromme tarjontamme ympäristövaikutuksista avoimesti
  • Tarjoamme tietoa toiminnastamme ja näytämme esimerkkiä muille.

Häh?

Meidän vision mukaan me aiotaan valloittaa maailma. Me myös toivottais, että meillä olis joku maailma olemassa vielä tulevaisuudessakin, muuten sen valloittaminen ois aika turhaa. Joten hyvien puolulaisina meidän pitää jollain tavalla puuttua siihen, mitä me täällä maapallolla tehdään. Muutos alkaa meistä jokaisesta itsestä, joten me otettiin iso peili eteemme ja tuijotettiin omiin (karvaisiin) napoihimme.


Kuvassa karvaisia napoja pitämässä huolta itestään ja pohtimassa huolenpitoa koko maailmasta. Ehkä.

Alkuun mietittiin, millä keinoilla me voidaan selvittää meidän ympäristökuormaa ja tavoitella tuon kuorman nollaamista. Koska on turha itse keksiä pyörää uudestaan, me pyydettiin vähän jeesiä talon ulkopuolelta näiden asioiden selvittämiseen ja seuraamiseen. Isot kansainväliset sertifikaatit on hyviä, mutta aivan älyttömän vaikeita ymmärtää, joten me lähdettiin tavoittelemaan kotimaista Ekokompassi-sertifikaattia, joka on aika selkeä ja käytännönläheinen. Tällaiset projektit maksaa tietysti rahaa, mutta pidemmällä aikavälillä näistä toimenpiteistä ja päätöksistä syntyy myös merkittäviä taloudellisia hyötyjä, kun mm. pakkausmateriaaleja vähennetään ja hankintoja tehdään vain todelliseen tarpeeseen.

Ollaanko me hyvien puolella?

Monet ympäristöä säästävät toimemme säästävät myös kuluja, ja nämähän kantsii tehdä joka tapauksessa. Todellisen hyvien puolulaisuuden toteuttamiseksi meidän pitää ensin tietää, kuinka suurta tuhoa me aiheutetaan päivittäisellä toiminnallamme tähän maailmaan. Me tutkittiin Varustelekaa monelta eri kulmalta: sisältä, ulkoa ja myös meidän toimittajien ja yhteistyökumppanien kautta. Me saatiin aikaan parikyt sivua materiaalia, mutta tässä on muutama oleellisin asia tiivistettynä:

Me ollaan muutettu äskettäin melko energiatehokkaaseen rakennukseen. Me ei tarkkaan vielä tiedetä meidän kaikkea sähkön ja veden kulutusta, mutta me tullaan seuraamaan näitä lukuja ja ryhdytään toimiin tarpeen mukaan.

Jätettä meiltä luonnollisesti syntyy. Me lajitellaan kaikki mahdollinen jäte talon sisällä, suurimmat määrät tulee pakkausmateriaaleista. Esim. pahvia ja keräyskartonkia meiltä tulee 52 000 kiloa vuodessa, joka tarkoittaa noin 10 rekkakuormallista. Nää kerätään kaikki uusiokäyttöön. Meiltä lähti vuonna 2018 verkkokaupasta 143 000 tilausta ja noita paketteja varten me tulostettiin 40 kilometriä tarraa. Muovikasseista me ollaan päätetty luopua, ja myymälän asiakkaat voikin nykyään valita kauppakassikseen meidän pantti- tai kestokassin. Tekstiilijätettä meiltä syntyy “vain” n. 1400 litraa (6 x 240-litraista jäteastiaa) vuodessa, ja se noudetaan meiltä ja käsitellään roskasähköksi. Vaarallista jätettä meiltä ei synny.

Kuljetukset ja ylipäätään logistiikka on meidän ehkä suurin ympäristön kuormittaja. Luvuista sen verran, että eniten meille suhaa rekkoja Euroopasta. Laivarahteja maailmalta (Kiina, USA) tuli viime vuonna 21 kpl; junalla kuljetettiin Kiinasta tuotteita kolme kertaa; lentokoneeseen meidän piti turvautua 9 kertaa. Näistä kaukomaiden rahdeista me aiheutettiin vähän alle yhdeksän suomalaisen ihmisen vuosikulutuksen edestä hiilijalanjälkeä viime vuonna.

Me ollaan vasta alettu laskea meidän päästöjä ja tähän me tarvitaan meidän yhteistyökumppaneita, koska kuljetukset järjestyy meille alihankinnan kautta. Meillä ei ole enää vuosiin ollut Rankaisijaa, eli omaa kuorma-autoa, jostain lentokoneista puhumattakaan. Laskelmissa menee vielä hetki, mutta tavoitteena on ilmoittaa nämä ymmärrettävässä muodossa, kompensoida päästöjä, järjestää kuljetukset mahdollisimman ekologisesti (esim. välttämällä lentorahtia hankinnoissa) ja suosia mahdollisuuksien mukaan sellaisia kuljetusalan kumppaneita, joille nämä asiat ovat myös tärkeitä.

Meidän täytyy myös laskea, kuinka paljon meidän työmatkat tuhoaa ilmakehää - on kivaa ja välttämätöntäkin tavata meidän kumppaneita ja tavarantoimittajia ympäri maailman, mutta niistäkin reissusta tulee oma lastinsa kompensoitavaksi. Viime vuonna Lekalaiset lensi noin 25 000 kilometriä tapahtumiin ja messuille; konttimyymälä kiersi 13 paikkakunnalla noin 6250 kilometrin verran.


Maailmanvalloitusta pohjustavat reissut suuntautuvat joskus kauaksikin.

Toinen suuri ympäristön kuormittaja yrityksemme kohdalla on hankinnat. Me ostetaan ja jälleenmyydään tällä hetkellä karkeasti myynnin mukaan jaoteltuna kolmentyyppistä tavaraa:

  • Ylijäämä (noin 14 % valikoimasta)
  • Omat tuotemerkit (noin 44 % valikoimasta)
  • Muut brändit (noin 42 % valikoimasta).

Ylijäämän hankkiminen ja myyminen on itsessään tosi hyvä asia: ostamalla ylijäämää maailma ei tuhoudu, koska luonnonvaroja ei kulu tässä kohtaa: tuote on jo valmistettu ja olemassa. Tuote ei myöskään päädy kaatopaikalle, koska me ollaan pelastettu se tunkkaisten varastojen kätköistä takaisin auringonvaloon!

Omia vaatteita ja varusteita teettäessä me voidaan vaikuttaa siihen, miten paljon haittaa ympäristölle ja ihmisille me aiheutetaan. Me ollaan aina haluttu suunnitella järkeviä ja tarpeellisia tuotteita, joiden käyttöikä on pitkä ja huolto helppoa. Meidän Särmä, Särmä TST, Terävä ja Jämä tuotteita ei tarvitse pestä koko ajan ja ne suunnitellaan kestämään käyttöä ja kulutusta. Sen vuoksi meillä on vuoden takuuaika myös vaatteille. Materiaalivalinnat, valmistuspaikat ja laatuvaatimukset on työkaluja vastuullisemmalle työlle. Kiertotalousohjelman kautta me voidaan laittaa meidän myymät tuotteet myös eräänlaisena uutena ylijäämänä kiertoon ja jatkaa kyseisten tuotteiden elinkaarta.


Hyvä tuote kestää käyttäjältä toiselle ja palvelee kuluneenakin tarkoitusta.

Ne brändit, joita meillä on valikoimassa, vastaa itse omista teoistaan. Me ei olla välttämättä valittu eettisyyden perusteella näitä meidän valikoimiin, vaan sen vuoksi että ne vastaa meidän ajatusta laadukkaista ja kestävistä tuotteista. Me kuitenkin halutaan haastaa jokainen meidän toimittaja miettimään valintojaan, ja todella moni heistä kertookin avoimesti nettisivuillaan ympäristöasioistaan. Jos eivät kerro, vaatikaa heitä - niin kuin meitäkin - kertomaan niistä!

Viestintä ja vaikuttaminen sekä yhteistyökumppanien sitouttaminen on asioita, joilla vaikutetaan muihin. Me ollaan aika kovia tässä. Kun me saadaan jotain selville, hyvää tai pahaa, me kerrotaan se reilusti kaikille, niin kuin ollaan tähänkin asti tehty. Me opastetaan huoltamaan meidän tuotteita oikein, hankkimaan oikean kokoisia vaatteita, ja palauttamaan meille käyttöä vaille jääneet kiertotalouden kautta. Jos me tullaan hankkineeksi jotain älytöntä tai laatikoista löytyykin sekundaa, me kerrotaan se teille. Me myös opastetaan ja kannustetaan meidän henkilökuntaa toimimaan oikein: lajittelemaan roskat, huolehtimaan itsestään, tulemaan töihin mahdollisuuksien mukaan vaikka fillarilla tai julkisilla oman auton sijaan. Jokaisella meillä on 100 % vastuu toimia oikein ja auttaa kaveriakin onnistumaan.

Miten me nollataan meidän ympäristövaikutukset, vaihe 1

Sen jälkeen, kun me oltiin tutkittu yllä olevia asioita meidän toiminnasta, me pisteytettiin ne sen mukaan, kuinka merkittäviä ympäristön kuormittajia ne on ja toisaalta sen mukaan, kuinka paljon meillä oikeasti on mahdollisuuksia vaikuttaa niihin. Mitä isompi summa noista tulee, sen tärkeämpi asia. Tämän pisteytyksen mukaan me ollaan päätetty keskittyä tämän strategiakauden 2019-2021 aikana seuraaviin osa-alueisiin:

  • Vastuulliset hankinnat ja materiaalitehokkuus
  • Logistiikka ja liikkuminen
  • Viestintä ja vaikuttaminen.

Mitä toimenpiteitä tästä sitten seuraa? Me ollaan allekirjoitettu oma ympäristöohjelmamme kaudelle 2019 -2021, joka sisältää 12 tavoitetta:

  • Vastuulliset hankinnat
    • Tunnetaan omien merkkien toimittajat ja heidän ympäristötavoitteensa paremmin
    • Tehdään alihankinnasta näkyvämpää kuluttajalle mm. kertomalla toimittajista ja materiaaleista
    • Valmistetaan tuotteita, (joiden kuormittavuus tunnetaan ja) jotka kuormittavat mahdollisimman vähän ympäristöä ja jotka soveltuvat kiertotalouteen.
  • Materiaalitehokuus
    • Vähennetään pakkausmateriaaleja kaikessa toiminnassa (sisääntuleva ja uloslähtevä rahti)
    • Valitaan pakkausmateriaaleihin kierrätettyjä/ kierrätettäviä materiaaleja.
    • Kehitetään omia pakkausratkaisuja
    • Tunnistetaan Jämä ja Tunkio osana materiaalitehokkuutta.
  • Logistiikka
    • Selvitetään logistiikan ympäristövaikutuksia yhteistyökumppaneiden kanssa ja etsitään ekologisempia vaihtoehtoja
    • Tehdään asiakkaille Varustelekalle saapumisesta helpompaa
    • Kannustetaan työntekijöitä kiinnittämään huomiota työmatkojen ekologisuuteen, tutkitaan etätyön mahdollisuudet, tuetaan em. toimintoja
  • Viestintä & vaikuttaminen
    • Kerrotaan avoimesti Lekan ympäristövaikutuksista ja tavoitteista/ toimenpiteistä, joihin sitoudutaan
    • Koulutetaan henkilökuntaa toimimaan kaikessa edelleen paremmin.

Näiden lisäksi me tullaan ottamaan käyttöön jonkinlainen luonnonvara-/päästölaskuri, jonka avulla meidän on helpompi ymmärtää meidän ympäristökuormaa ja kommunikoida siitä muille. Tavoitteena on kertoa tuotetasolla, kuinka (epä)eettistä kunkin vaatteen tai tarvikkeen ostaminen on ja myös tarjota jokaiselle meidän asiakkaalle mahdollisuus toimia paremmin esim. valitsemalla itselle sopiva kuljetustapa.

Näitä tavoitteita me ollaan nyt aloitettu työstämään useiden toimenpiteiden avulla, ja moni näistä konkretisoituu jo tän vuoden aikana. Me ilmoitellaan näistä jutuista aina, kun saadaan jotain valmiiksi ja samassa yhteydessä jokainen meidän asiakas voi haastaa meidät miettimään ympäristö- ja eettisyysasioita kysymyksin ja kommentein.

Matka on alkanut

Meidät auditoitiin Ekokompassin taholta kesäkuun alkupuolella, me saatiin tästä hyväksytty tulos ja Ekokompassi-sertifikaatti. Se tarkoittaa, että ulkopuolinen taho on tunnistanut nuo meidän tavoitteet ja toimenpiteet ja pitää niitä hyvänä alkuna kohti parempaa. Jotta me pidetään vastaisuudessakin tää sertifikaatti voimassa, me päivitetään meidän tavoitteita kerran vuodessa ja tehdään noin joka kolmas vuosi isompia päätöksiä ympäristöasioissa. Tämä ei ole siis kertaluontoinen tapa koittaa peitellä meidän jälkiä, vaan jatkuva prosessi.

Jos jokainen varustelekalainen tekee yhden hyvän teon päivässä, siitä syntyy vuoden aikana lähes 20 000 hyvää tekoa. Jos kaikki Varustelekan yli 100 000 Facebook-seuraajaa pelkästään Suomessa liittyy tähän joukkoon, se tuottaa yli 36,5 miljoonaa hyvää tekoa. Ja vain yhdellä hyvällä valinnalla siis. Kuka vielä väittää ettei me yhdessä voida vaikuttaa asioihin ja tulevaisuuteemme?

Vaihe 2 on tulossa syksyllä 2019. Silloin kerrotaan, miten projekti ja toimenpiteet on edenneet ja julkaistaan mm. materiaalipankki.

Loading...