Operaatio Epäeettisyysohjelma: Hiilijalanjälki 2020

Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa

Tämä on kurkistus siihen, mitä kaikkea vastuutonta ja tuhoisaa me tehtiin vuoden 2020 aikana. Meidän bisnes toimii niin, että me ostetaan tavaraa ja lähetetään sitä ympäri maailman, joten tuho on taattua. Siksi meidän eka prioriteetti on ollut lähteä taklaamaan meidän hiilijalkaa eli vähentää kaiken tekemisen ilmastovaikutuksia.

Yksi keskeisistä tuhoisuuden mittareista on hiilijalanjälki. Sen laskeminen on sillä lailla kiva homma, että me saadaan hyvä käsitys siitä, mitkä meidän tekemiset eniten edistää kasvihuoneilmiötä ja voidaan ehkä tehdä jatkossa jotain paremmin tai tehokkaammin. Laskelmaan, tai oikeastaan arvioon, kuuluvat seuraavat asiat:

  • Scope 1:n osalta meillä ei ole relevantteja päästöjä. Siihen kuuluisivat mm. firman omistamat kulkupelit ja muut meidän itse polttelemat polttoaineet.
  • Scope 2 - meidän tilojen sähkön käyttö ja kaukolämpö. Tämä sisältää siis meidän kaikki omat operaatiot, sillä toimisto, myymälä ja varasto sijaitsevat samassa osoitteessa.
  • Scope 3 - jätteiden käsittely ja jätteiden kuljetuksista aiheutuvat päästöt. Liikematkat sekä kaikki logistiikka, eli tavaroiden roudaaminen tehtailta meille ja kyydittäminen sitten ostajalle kotiin.

Edelleen laskelmasta puuttuu todennäköisesti kaikista suurin päästöjen lähde, eli ostetut tuotteet ja palvelut. Se siis tarkoittaa käytännössä meidän tuottamien tavaroiden ja niiden tuotantoketjun päästöjä. Tämä on vaikein osa-alue laskea, mutta edistystä tapahtuu. Ollaan saatu rakennettua työkalu, jonka avulla päästään pian laskeskelemaan näitä päästöjä.

Hiilijalanjälki tuplaantui edellisvuoteen nähden

Meidän tekosyy päästöjen kasvulle on tämmöinen yksi globaali pandemia, joka vaikutti tavaran kulkemiseen maailmalla. Ainoa mikä tuntui liikkuvan, oli DHL:n lentorahti. Edellisvuoteen verrattuna paketteja kulki 125 prosenttia enemmän. Aiemmin osan kuljetti Posti, joka kompensoi omat päästönsä. Postipakettien määrä putosi 18,5 prosenttia. Lisäksi meidän myynti Jenkkilään kasvoi vuoteen 2019 verrattuna 83,4 prosenttia, eli liikennettä on ollut enemmän sinne suuntaan.

Vaikka maailma olikin pitkälti kiinni koko ensimmäisen pandemiavuoden, meidän jengi oli ehtinyt tahkomaan pidemmät liikematkat jo alkuvuodesta. Kokonaisuudessaan siis liikematkojen päästöt eivät juurikaan laskeneet, vaikka kotimaan lyhyet reissut bussilla ja junalla vähenivät. Myös Konttimyymälä, joka normaalisti on reissannut kesäisin ympäri Suomea, pysyi parkissa koko vuoden. Isossa kuvassa tämä ei juuri näy, kun kansainväliset lennot dominoi lukuja.

Rahdeista ja liikkumisesta syntyy selkeä valtaosa, karkeesti 90 prossaa tiedossa olevista päästöistä, ja tämä luku syntyy lähes kokonaan lentojen päästöistä.

Tarkempi laskenta lisää paskaa

Numeroihin tulee myös tarkemman laskennan myötä muutoksia kun hoksataan, että ei prkl, tuoltakin tupruaa hiiltä tai saadaan kerättyä sitä kuuluisaa dataa jostain toiminnan osa-alueesta. Esimerkiksi kiinteistön yhteistä sähköä ei aiemmin oltu otettu huomioon, siitä tuli vajaa kymmenen tonnia lisää pottiin. Saatiin myöskin ekaa kertaa arvioitua henkilöstön työmatkaliikkumista, mistä irtosi n. 1,5 tonnia päästöjä näin etäaikana.

Toinen juttu on tarkempien päästötietojen hyödyntäminen. Kaukolämmön osalta tänä vuonna laskelmassa on Helsingin alueen päästökerroin viime vuoden kansalliseen keskiarvoon verrattuna, mikä vaikuttaa lukuihin. Jätteitä on myös ryhmitelty uudelleen niiden käsittelytapojen mukaan, mikä myös vaikuttaa päästökertoimiin. Esmes biojätettä sekä kompostoidaan että mädätetään biokaasuksi. Lisäks myös puu ja vaarallinen jäte puuttuivat viime vuoden laskelmasta.

Hiili-intensiteetti

Ilmakehää ei kauheesti kiinnosta, millaiset meidän suhdeluvut ovat, mutta meille ne antaa ymmärrystä siitä, missä suhteessa meidän päästöt lisääntyvät massimääriin nähden. Eli onnistutaanko niin kutsutussa irtikytkennässä, jossa rahaa tulee lisää mutta päästöt eivät kasva. Vuonna 2020 meidän tekemisistä syntyi 0,068 kiloa hiiltä per euro liikevaihtoa.

Kompensaatio

Tämäkin jalanjälki on taas kompensoitu yhteistyössä Compensaten kanssa. Kompensaatiomarkkinoihin liittyy vielä aika paljon epävarmuutta, ja siksi me ollaan valittu meidän kumppaniksi Compensate, joka on tarkka ja kunnianhimoinen ja osallistuu aktiivisesti keskusteluun alansa haasteista. Kompensaatiokohteet löytyvät Compensaten sivuilta. Koska hiilijalanjäljen laskemiseen liittyy aina epävarmuuksia, me arvostetaan sitä, että Compensate ylikompensoi päästöt varmistaakseen hiilen poistumisen ilmakehästä.

Me tiedostetaan kyllä, että ensimmäinen tehtävä ois välttää ja vähentää päästöjä. Tarkoituksena ei ole käyttää kompensointia viherpesutaktiikkana ja julistautua hiilineutraaliksi, vaan kyse on halusta tehdä edes jotakin nyt heti, ennenkuin meidän päästövähennystoimet puree. Vaikka kompensoinnista voi olla montaa mieltä, on se ainakin hyvä motivaattori meille aidosti myös pienentää tätä jalanjälkeämme.

Mittaamisesta vähentämiseen

Vaikka hiilijalanjäljen laskeskelu ja raportointi on kivaa puuhaa ja luo kotimaahan yhden uuden työpaikan, mieluummin päästäis tästä rumbasta kokonaan eroon. Tavoitteena on siis lopettaa päästäminen. Tähtäimessä on, että vähintään puolitetaan ekana omat päästömme seuraavan neljän vuoden aikana ja sitten koitetaan tehdä koko tuotantoketjulle sama temppu 2030 mennessä. Ja mistä ei päästä eroon, ne on tarkoitus kompensoida, jotta päästään käyttämään sellaista hienoa termiä kuin nettonollapäästöt.

Tätä tavoitetta ei ole vedetty hatusta, vaan aikarajat perustuu hullujen tiedemiesten arvioon siitä, mihin meidän kaltaisen firman päästöjen tulisi asettua, jotta planeetan lämpiäminen jäis 1,5 celsiusastetta esiteollista aikaa korkeammaksi vuonna 2100. Tämä lukema on tämän hetken tieteen mukaan se, mihin pitäisi päästä, jotta pahimmalta katastrofilta vältyttäisiin. Yhden asteen lämpeneminen kävi toteen jo vuonna 2017, ja jos nykymeno jatkuu, lämpeneminen tulee olemaan monia asteita.

Jotta me saatais tää taistelu voitettua, me tarvitaan lisää jengiä tänne hyvien puolelle.

Jos epäeettisyys kiinnostaa, niin meiltä löytyy lisää luettavaa meidän vastuuttomuusduunista.

Loading...