Varustelekan tilinpäätöstiedote 2018

Jaa Facebookissa

Viime vuoden luvut on keitelty kasaan ja tilintirkistelijäkin on antanut niille siunauksensa, joten tässä katsaus viime vuoteen.

Vuosi 2018… Olipahan melkoiset 365 kunnian päivää.

Vuosi 2018 oli Varustelekalla melkoista myllerrystä. Jo vuoden 2016 lopulla aloitettu muuttoprojekti alkoi ihan oikeasti realisoitua. Vaikka asiasta päästiin huutelemaan vasta viime vuoden alussa, niin kulisseissa hommaa oli valmisteltu jo tovi. Tämä tarkoitti pitkälti sitä, että alkuvuodesta valmisteltiin siirtymistä uuteen osoitteeseen ja toki hoidettiin siinä sivussa normaalit bisnekset, lanseerattiin kiertotalousmalli ja pidettiin vielä päälle iso muotinäytös GoExpossa.

Kesä- ja heinäkuu oli varattu itse muutolle. Tämä näkyi valitettavasti asiakkaille puutteina tuotteissa ja jonkin sortin härdellinä esimerkiksi myymälässä. Pahoittelut tästä, mutta pyrittiin tekemään muutto niin sujuvasti kuin osattiin. Ja kyllä me omasta mielestä homma hoidettiin kunnon hyvin: Varasto oli suljettuna 11.7 - 15.7. eli kolme arkipäivää. Ensimmäiset paketit uudesta osoitteesta saatiin liikkeelle heti seuraavana maanantaina 16.7..

Myymälä laitettiin Ruosilantiellä kiinni perjantaina 20.7. klo 18:00 ja uusi myymälä aukaisi ovensa normaalisti klo 10:00 maanantaina 23.7. Rakennettiin siis toimiva myymälä viikonlopun aikana ja myymälä oli kiinni vain yhden myyntipäivän.

Toimisto heilahti uusiin tiloihin sillain, että perjantaina 27.7. kun ihmiset lähti töistä, niin maanantaina 30.7. aloitettiin hommat uusissa tiloissa.

Vaikka aikataulut oli tiukat ja vastaan tuli vaikka minkälaista haastetta, niin me näytettiin muutolle. Tästä kunnia ja kiitos kuuluu meidän henkilökunnalle.

Mega Grand Opening

Koska oltiin isojen muutosten äärellä, niin päätettiin sitten pitää oikein kunnon tuparit Mega Grand Openingin muodossa. Ennen avajaisia järjestettiin yhteistyössä InRange TV:n kanssa Finnish Brutality 2-gun action match. Eka meidän järjestämä ampumakilpailu ja homma hoitui aikataulussa ja suunnitelman mukaan. Ainakin palautteen perusteella kaikilla oli kivaa ja touhu oli brutaalia. Tänä vuonna uusiksi.

Mega Grand Opening oli varmaan isoin tapahtuma, mikä ollaan järkätty. Oli “ämpäriä”, tarjouksia, uutuuksia, saunaa, paljua, panssarivaunua, kilpailua, julkkiksia, bändejä ja vaikka mitä. Paikalla kävi 5000 ihmistä ja porukka tempaisi semmoiset 1000 litraa bisseä. Meillä oli ainakin megakivaa ja ainakin kuvista päätellen, niin oli myös vieraillakin. Palaute oli sen verran kannustavaa, että Lekafestiä pukkaa jälleen elokuussa.

Oispa tylsä arki...

Syksy meni sitten taltutellessa muuton aiheuttamia harmituksia. Haasteita löytyi vähän joka puolelta. Tekniikka prakaili, uudet prosessit vaati hiomista, tavaravirta ei ollut kuosissa kun ensin ajettiin vanhaa varastoa alas ja sitten alettiin täyttämään uutta tavaralla. Tähän päälle vielä käytännön elämä juuri valmistuneessa kiinteistössä, jossa ihan kaikki ei ollutkaan kunnossa, niin soppa oli valmis. Suurin osa haasteista saatiin taputeltua syys-marraskuun välisenä aikana ja joulun alla tekeminen alkoi olemaan aikasta stabiilia.

Syksyn aikana meillä meni Facebookissa maaginen 100 000 tykkäyksen raja rikki. Nostettiin vähän panoksia ja järkättiin eeppinen arvonta: voittajalle yhden kappaleen jokaista Särmä, Särmä TST, Terävä ja Jämä -tuotetta. Tavaravuori todentaa aika hienosti sen, miten kattava valikoima meillä on omia tuotteita. Vielä kerran onnea voittajalle.

Uusiakin juttuja laitetiin tulille. Loppuvuodesta aloitettiin meidän ympäristövaikutusten kartoitus. Tavoitteena oli arvioida tarkemmin, kuinka epäeettistä ja ympäristöä tuhoavaa meidän toiminta oikeasti on. Tästä tulee ulos ihan oma epäeettisyysraportti, mutta muutama pääkohta löydöksistä:

Isoin rasite ympäristölle syntyy meillä tietenkin hankinnan kautta. Uusien tuotteiden tekeminen rasittaa ympäristöä ja siihen päälle sitten vielä kaman kuljettaminen sun muut. Tarkempi hiilijalanjäljen laskenta ottaa vielä aikansa. Isoimpina toimina tämän rasitteen hallinnoinniksi on tietenkin tehdä pitkäikäistä tavaraa, suosia lähituotantoa ja tarjota tuotteille pitempi elinkaari kiertotalousmallin kautta.

Kaikenlaista pakkausmateriaalia sun muuta kulutettiin 52 000 kg edestä ja osoitetarroja printattiin toimituksiin reilun 40 km edestä. Tämän materiaalin vähentäminen ja optimointi on yksi teema. Tosin kaikki pakkaamiseen liittyvä materiaali on jo täysin kierrätyksen piirissä. Uusi kiinteistö on merkittävästi energiatehokkaampi kuin vanha. Koska muutettiin tänne kesällä, niin meillä ei ole energiankulutuksen osalta vielä tilastoja käytössä.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että me ollaan epäeettinen ja ympäristöä tuhoava firma, mutta nyt kun ollaan selvitelty asioita ja saatu mittareita paikalleen, niin aletaan yksi ongelma kerrallaan vähentää meidän epäeettisyyttä.

Torjuntavoitto

Vuosi oli haasteellinen ja muutto ja siitä seuranneet muutoskipuilut vei väistämättä kaistaa koko porukalta ja tämä näkyi sitten asiakkaille ja sitä kautta luvuissa. Mutta alkuun muutama sekalainen fun fact vuodelta 2018:

  • Käsiteltiin ja toimitettiin 259 213 tilausta
  • Myytiin 1 044 590 kappaletta tuotteita
  • Keskimäärin yhdessä tilauksessa oli 4 kappaletta tuotteita
  • Myytiin vuoden aikana 2826 eri tuotetta
  • Kantasikojen ostostelu vastasi 41 % meidän koko liikevaihdosta
  • Toimitettiin paketteja 83 eri maahan

Liikevaihto kasvoi 4 % vuoteen 2017 verrattuna. Meidän mittapuulla heikko suoritus, mutta kun laitetaan luku koko vuoden kontekstiin, niin voidaan pitää tätä kyllä onnistumisena. Kasvu tuli pääsääntöisesti ulkomailta. Yhdysvallat kasvaa edelleen suunnitelmien mukaan ja panostukset sinne kantaa hedelmää. Viime vuonna nopeasti kasvavia maita, jotka on ympätty tuonne .com laarin alle on Japani ja Saksa. Noilla markkinoilla näyttää olevan imua, joten katsotaan, mitä sinne suunnalle keksitään. Ulkomaan myynti vastaa jo reilua viidennestä koko firman liikevaihdosta.

Myynnin rakenne kehittyi melkein meidän strategian mukaisesti, ylijäämän osuudessa laahataan pikkaisen. Viime vuoden osalta ylijäämän osuutta selittää mm. lajittelun keskeytyminen ja hidastuminen muuton johdosta. Tähän on saatu merkittävä muutos ja täällä taistellaan tosissaan paremman ylijäämän puolesta.

Omatuotanto kehittyy niin kuin ollaan ajateltukin. Särmä, Särmä TST, Terävä ja Jämä ovat hyvässä myötätuulessa ja näistä tehdään kansainvälisesti tunnettuja merkkejä. Osuus on kivunnut jo yli 45 % ja jatkaa kasvuaan.

Kaikkihan tykkää listoista ja tässä olisi vuoden 2018 TOP 20 tuotetta liikevaihdon mukaan. Ei mitään isoja ylläreitä. Erityisen kivaa on se, että suurin osa top tuotteista on meidän omia tuotteita. Meidän myynnin jakauma on aika jyrkkä. Top 20 tuotetta on 0,71 % koko vuoden aikana myydyistä tuotteista, mutta tuo osa toi piirun verran yli 20 % koko vuoden liikevaihdosta.

Meillä on visiossa semmoinen kohta, että luodaan vaurautta Suomeen. Käytännössä siis meidän vaihtotaseen pitäisi olla positiivinen, eli myytäisiin enemmän ulkomaille, mitä sieltä ostetaan. No siihen ei ihan vielä tänä vuonna päästy, mutta hyvin lähelle.

Kustannukset nousi aika merkittävästi. Tässä on taustalla muuton aiheuttamat kulut, tehdyt investoinnit ja suurempi työvoiman tarve muuton sekä sen jälkipyykkien aikana. Tässä yhteydessä on mainittava, että rahoitimme koko muuton, uusiin tiloihin tarvittavat investoinnit sun muut puhtaasti tulorahoituksella. Rahaa paloi aika paljon, mutta nyt meillä on hyvä ja toimiva tukikohta, josta voidaan edistää Total World Dominationia. Vaikka kannattavuus heikkeni selvästi, liikevoittoa kertyi ihan mukavat 448 t€ ja liikevoittoprosentti oli 3,4 %.

Kohti Total World Dominationia

Mites tästä jatketaan? No edelleen porskutetaan kohti Total World Dominationia. Isossa kuvassa strategia pysyy kuta kuinkin samana.

Vuoden 2019 painopisteinä on seuraavat teemat:

  • Autetaan asiakasta, työkaveria ja yhteistyökumppaneita onnistumaan
  • Riivitään tehot irti viime vuoden aikana tehdyistä investoinneista
  • Kehitetään meidän prosesseja ja työtapoja niin, että työt sujuu ja kaikilla on chillimpää

Näkymät tälle vuodelle on positiiviset: Voidaan keskittyä asiakkaiden palvelemiseen ja toiminnan kehittämiseen, eli ns. oikeisiin töihin. Muuta mielenkiintoista tälle vuodelle on tietenkin tulevat omatuotannon uutuudet, uudet yhteistyökuviot esimerkiksi Polenar Tacticalin kanssa, Finnish Brutality 2019 ja tietenkin Lekafest, joka vedetään vielä isommin ja komeammin kuin Mega Grand Opening.

Viime vuoden osalta kiitos hyvästä suoriutumisesta kaikkien vaikeuksien keskellä kuuluu ensisijaisesti meidän loistavalle henkilökunnalle. Kiitos myös teille uskolliset asiakkaat, että taapersitte viime vuodenkin meidän kanssa, vaikka kaikki ei mennyt ihan kuin elokuvissa.

Total World Domination!

Loading...