Vastuuttomuusraportti 2022

Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa

Vuoden 2022 ympäristösynnit on taas laskettu yhteen, ja tässä sitten tulokset, ollos hyvä.

Vuonna 2022 meidän Konalan operaatioihin liittyvät päästöt kutistuivat energiaostoilla. Me vaihdettiin sähkösopimus täysin kotimaiseen tuulivoimaan joskus edellissyksynä, ja kun sopimus astui vuoden alkupuolella voimaan, meillä oli sitten näpeissä määräaikainen ja edullinen sähkösoppari! Aiemminhan meillä oli ydinvoimaan perustuva päästötön sähkö, jonka kanssa oltais hyvin voitu jatkaa, jos kyseinen energiafirma ei ois tehnyt investointeja hiilivoimaan.

Sitten ostettiin vuoden 2022 kaukolämmön kulutusta vastaavat määrät hukkalämpöä. Joskus aiemmin nuristiin, että ihan tyhmää, kun joku muu saa meidän ostamat lämmöt, mutta niin se mielipide muuttuu. Sähkön lisäksi nimittäin myös kaukolämpö on siirtynyt alkuperätakuujärjestelmän piiriin. Näin ollen voidaan toivoa ja olettaa, että mitä useampi ostaa omat osuutensa päästötöntä energiaa pois markkinoilta, sitä enemmän sitä halutaan tuottaa. Hukkalämpö oli myös edullisempaa kuin päästöjen kumoamiseen käytettyjen hiilikrediittien ostaminen, mikä sopi myös meille hyvin.

Näillä toimenpiteillä vältettiin n. 80 tonnia päästöjä edellisvuoteen verrattuna. Tästä voi sitten väitellä, miten tyhmää on välttää päästötaakkaa markkinapohjaisilla ratkaisuilla, mutta näin se nykyisten laskentasääntöjen mukaan menee.

Lisäksi on sanottava, että jätteiden laskentatapa muuttui sen verran, että kun aiemmin laskeskeltiin kilomääriä ja kaiveltiin niille päästökertoimia, nyt me hyödynnettiin suoraan jätefirman raportteja. Niissä seisoo pienempi päästöluku kuin meidän laskelmilla, mutta määrissä ei kyllä ole tapahtunut dramaattisia muutoksia.

Toimitusketjun päästöt

Logistiikan päästöissä on tapahtunut 300 tonnin pudotus, mille on vaikea keksiä selkeää syytä kovan kasvun keskellä. Yksi syy voi olla, että tilaukset ovat jakaantuneet ympäri maailmaa sen verran eri tavalla, että se selittäisi melkein kolmasosan edellisvuotta pienemmät kuljetuspäästöt. Tilausmäärät eivät ole juuri muuttuneet edellisestä vuodesta, mutta yksittäiset tilaukset ovat olleet arvokkaampia.

Kuljetusliikkeiden osuus kaukomaiden lähetyksistä on myös ainakin muuttunut. On sen myötä mahdollista, että näiden lafkojen raportoinnissa tai kalustossa on jotain eroja. Joka tapauksessa, saimme taas huomata miten hankalaa päästölaskenta ja vähennysten suunnittelu on, kun luvut voivat toisinaan vaihdella myös ilman selkeää syytä.

Otettiin tällä kertaa mukaan myös ne logistiikkapäästöt, jotka kuljetusyhtiöt itse kompensoi. Ensinnäkin näin tää menee kansainvälisen GHG-protokollan mukaan, mutta koska kompensointi on niin riskialtis laji, on myös hyvä nähdä, mitä ne aidosti syntyneet päästöt on, sillä voi olla, että haittojen kumoaminen ei mee ihan yks yhteen nappiin. Nää on nyt selkeyden vuoksi erillisessä sarakkeessa.

Tuotteiden tuottamisen päästöt

Tämän vuoden isoin työvoitto tuotteisiin liittyvien päästöjen saralla oli hiilijalanjälkien saaminen verkkokauppaan. Vuonna 2021 aloitettu projekti meidän omien tuotteiden valmistamisesta aiheutuvista päästöistä tuli valmiiksi, ja kesän korvilla saatiin verkkokauppaan näkyville niiden ilmastoa lämmittävät vaikutukset. Lue lisää aiheesta tästä artikkelista.

Hiilijalanjälki on nyt arvioitu reilulle 190 tuotteelle, joista siis valtaosa tekstiiliä. Koska vuotta 2021 halutaan käyttää päästövähennystavoitteiden vertailuvuotena, me laskettiin takautuvasti arviot myös tuotteiden tuottamiselle kokonaisuudessaan. Vuonna 2021 meidän omien tuotteiden tuottamisesta aiheutui 2 488 tonnia päästöjä, ja vuonna 2022 tymäkät 3 177 tonnia. On aika ilmiselvää, missä meidän toiminnassa piilee ne suurimmat päästöt. Ja tässä ei ole mukana muiden valmistajien tuotteita, jotka kulkee meidän kautta maailmalle.

Tää luku saattaa vaihdella vuosittain paljonkin, riippuen ihan siitä mitä tilataan, eli päästöjen kutistaminen ei ehkä etene suoraviivaisesti. Osassa tuotteissa on isot minimit, mistä aiheutuu pitkät riitot. Esim. jos tilataan meidän pahinta päästäjää, Särmä villakangastakkia, tulee kyseisenä vuonna iso potti päästöjä. Mutta takit voivat odotella käyttäjäänsä seuraavat pari vuotta ja ne kestää käytössä pitkään. Pikamuotibisneksessä tehdään vastaavia tuotteita johonkin sesonkiin, ja kaikki mikä ei mee kauden päätteeksi alennusmyynnissä kaupaksi, dumpataan aavikolle tai poltetaan roviolla.

Me etsitään jatkuvasti keinoja viilata tuotteiden tuottamisen päästöjä. Kun me saatiin loppuvuodesta dataa siitä, miten kierrätysmateriaalit vaikuttavat tuotteen hiilijalanjälkeen, me päivitettiin se pohjalta verkkokaupan laskelmia. Kierrätysmateriaalien käytössä potentiaaliset päästösäästöt on mitä tahansa 4-40 prosentin väliltä, mutta yleensä reippaasti lähempänä tuota neljää. Niin mukavalta kun tuntuisikin tuudittautua ajatukseen, että kierrätysmatskut ratkaisee kaiken, se ei nyt vaan mene niin. Siksi meidän kaikkien kantsii muistaa muutama juttu: älä osta tarpeetonta, huolla kamppeitasi oikein ja käytä ne loppuun. Jos et itse enää tartte, laita ne Kiertoon.

Entä se tulevaisuus?

Lopuksi voidaan sanoa, että työtä edelleen riittää tällä saralla, ja fiksumpien matskujen etsiminen tuotteisiin jatkuu. Lisäks tuotannon siirto Kiinasta Eurooppaan ottaa lisää kierroksia tänä vuonna. Samalla alkaa projekti reivata meidän Amerikan mantereen logistiikkaketju uusiksi, josta myöhemmin kerrotaan lisää. Kaikesta muusta, mitä hyvien puolulaisuuden eteen tehdään, voit lukea Vastuuttomuussivulta.

Lue myös

Loading...