Kuka teki sun vaatteet ja miksi se on tärkeää

Jaa Facebookissa

Varusteleka haluaa tunnetusti olla hyvien puolella. Joten kun me kuultiin Who Made My Clothes -kampanjasta, joka haluaa vaateteollisuudesta reilumpaa ja turvallisempaa, niin totta kai me hypättiin heti mukaan.

Nää teki sun vaatteet

Tähän pääjutun alkuun ilmestyy 20.4.-26.4. välisellä viikolla joka päivä uusi artikkeli yhdestä meidän kumppanista, joka tekee sun vaatteita ja asusteita. Pysy messissä.

Mikäs tää juttu oikein on?

Tämä maailmanlaajuinen vaatevallankumous sai alkunsa siitä, kun Rana Plazan teollisuuskiinteistö romahti Bangladeshissa vuonna 2013. Työolot oli luokattoman surkeita, ja jengi pakotettiin duuniin, vaikka koko rakennus oli hajoamassa käsiin. Tää luokaton perseily johti sitten 1 138 työntekijän kuolemaan ja 2 500 loukkaantumiseen.

Katastrofi sai Orsola de Castron ja Carry Somersin Briteissä tulemaan siihen tulokseen, että koko muotiteollisuus kaipaa vallankumousta. Heidän ajatuksistaan syntyi Fashion Revolution - eli organisaatio tämän liikkeen takana.

Kampanjan ideana on saada muotiteollisuuden toimijat - suunnittelijoista valmistajiin, myyjiin ja kuluttajiin - tekemään yhdessä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää. Koko juttu kulminoituu Fashion Revolution Week -tapahtumaan 20.-26. huhtikuuta, 2020. Viikon tavoitteena on rohkaista miljoonia ihmisiä vaatimaan koko vaatebisneksen uudistamista.

Brändien ja myyjien pitää maksaa tehtaiden työntekijöille sellaista palkkaa, jolla elää ja pistää työolot muutenkin kuntoon. Lisäksi niiden on sitouduttava vähentämään ympäristövaikutuksia. On siis pistettävä ihmiset ja ympäristö kylmän käteisen edelle tai tää koko pallo räjähtää käsiin aika nopeasti.

Miksi Varusteleka lähti mukaan vallankumoukseen?

Bisnes, jossa isot brändit ei maksa juuri mitään tehtaiden työntekijöille, suunnittelee veronsa olemattomiin, paskoo koko maailman pilalle ja käärii helvetilliset hillot omiin taskuihinsa on ihan perseestä. Me halutaan näyttää, ettei tää juttu toimi enää näin.

sissi.

Liittykää hyvien puolelle, meillä on kivempaa.

Me halutaan, että meidän toiminnan jäljiltä maailmassa olis enemmän hyvää. Ja me panostetaan tosi paljon sellaisten kumppanien etsimiseen, joilla on sama arvomaailma kuin meillä. Me pidetään myös huolta, että arvomaailma pysyy tai sitten me vaihdetaan kumppania. Tää kaikki on meidän jokapäiväistä toimintaa.

Tän kampanjan myötä me ajateltiin kertoa tästä meidän meiningistä myös muille ja näyttää, että hyvien puolella pyyhkii hyvin. Jos se vaikka inspirois muita samaan. Me julkaistaan kampanjaviikolla seitsemän artikkelin sarja meidän kumppaneista ja puhutaan samalla myös meidän omasta tuotannosta. Me halutaan erityisesti esitellä teille siitä mahtavaa jengiä, jotka tekee teidän vaatteita.

Miten tähän taisteluun pääsee mukaan?

Kenenkään ei pitäis joutua työskentelemään sysipaskoissa oloissa. Mutta niin kauan kuin brändit pistää voitot ihmisten edelle, tää työntekijöiden riisto jatkuu. Tähän tarvitaan myös sun apua. Helpoin tapa saada aikaan muutos on ostaa jatkossa niiltä firmoilta, jotka toimii eettisesti ja läpinäkyvästi. Tää kampanja tuo niitä hyvin esiin. Kyllä ne muutkin siitä viisastuu, kun on pakko.

Voit alkajaisiksi pistää viestiä sun mielibrändeille ja kysyä, että kuka sun vaattees oikein tekee, #whomademyclothes.

Loading...