Kumppaniesittelyt

Kertomukset ja kenttätestaukset Ohjeet Epäeettisyydet Kumppaniesittelyt Muut artikkelit

Kuka teki sun vaatteet, osa 14, DD Hammocks

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran vuonna 2020 ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2022.

Kuka teki sun vaatteet, osa 13, Ozra Textiles Company

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran vuonna 2020 ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2022.

Kuka teki sun vaatteet, osa 12, Savotta

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran vuonna 2020 ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2022.

Kuka teki sun vaatteet, osa 11, Top-Knit

Tämä Lekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran viime vuonna, ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2021.

Kuka teki sun vaatteet, osa 10, MD-Textil

Tämä Lekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka idiksenä on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me tykätään tämmöisestä hyvisten hommista, joten me oltiin mukana jo viime vuonna. Ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2021.

Kuka teki sun vaatteet, osa 9, Kolmituote

Tämä Lekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran viime vuonna, ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2021.

Kuka teki sun vaatteet, osa 8, Omniteksas

Tämä Lekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Me osallistuttiin tähän ekan kerran viime vuonna, ja koska tää on yhä edelleen siisti juttu, me lähdettiin innolla messiin myös vuonna 2021.

Kuka teki sun vaatteet ja miksi se on tärkeää

Varustelekan arvoihin kuuluu olla hyvien puolella. Joten kun me kuultiin vuonna 2020 Fashion Revolution Weekistä, eli tosi siististä kampanjasta, jossa halutaan tehdä vaateteollisuudesta reilumpaa ja turvallisempaa, niin totta kai me hypättiin heti mukaan. Ja ollaan mukana myös nyt vuonna 2022.

Kuka teki sun vaatteet, osa 7, Utenos

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Koska vaatebisneksessä on helvetin paljon monenlaista puliveivausta ja muuta mulkkausta, niin me lähdettiin innolla mukaan tähän vaatevallankumoukseen.

Kuka teki sun vaatteet, osa 6, Sukkamestarit

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Tää sopii meille hyvien puolulaisille vähän hemmetin hyvin, ja siksi me hypättiin heti kelkkaan.

Kuka teki sun vaatteet, osa 5, Jämä

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Tää sopii meille hyvien puolulaisille vähän hemmetin hyvin, ja siksi me iskettiin tähän juttuun täysillä mukaan.

Kuka teki sun vaatteet, osa 4, Laurin Metalli

Tää Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaateteollisuudesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Tämmöinen vaatebisneksen pimeitä kuvioita pöyhivä kähinä sopii meille hyvien puolulaisille kuin puukko tuppeen, ja siksi me hypättiin heti etulinjaan.

Kuka teki sun vaatteet, osa 3, Zhenpu

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Siis parempaa niin työntekijöille kuin tälle planeetallekin eli meille kaikille. Tällaista meininkiä tarvitaan lisää, joten totta kai me lähdettiin mukaan tähän vaatevallankumoukseen.

Kuka teki sun vaatteet, osa 2, M.A.S.I Company

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Tää sopii meille hyvien puolulaisille vähän hemmetin hyvin, ja siksi me lähdettiin innolla messiin.

Kuka teki sun vaatteet, osa 1, Agtuvi

Tämä Varustelekan artikkelisarja on osa kansainvälistä Fashion Revolution Week -kampanjaa, jonka ideana on tehdä vaatteiden valmistuksesta, myynnistä ja ostamisesta eettisempää ja läpinäkyvämpää. Tää sopii meille hyvien puolulaisille vähän hemmetin hyvin, ja siksi me lähdettiin innolla mukaan.

Onnistunut tiedusteluoperaatio Kiinan tehtaille

Koska Varusteleka on hyvien puolella, niin me halutaan, että myös meidän kumppanit toimii niin. Siksi me linjattiin, että kaikilla meidän omia tuotteita valmistavilla tehtailla on käytävä säännöllisesti varmistamassa, että tuotanto pyörii meidän vastuullisuusvaatimusten mukaisesti. Kiinalainen tuotanto herättää monissa huolta ja usein ihan aiheesta. Niin isoon maahan mahtuu monensorttista yrittäjää. Me haluttiin ottaa kunnolla selvää, löytyykö Kiinasta myös vastuullisia toimijoita. Niinpä iskuryhmämme päätyi pitkän ja jännittävän matkan jälkeen joulukuussa 2019 Xiameniin tavarantoimittajalla, jonka kolmella tehtaalla meidän Kiinasta tulevat tuotteet valmistetaan. Indiana Jones -elokuvista tuttu punainen viiva piteni kartalla pitenemistään, kun me lennettiin Shanghain kautta Xiameniin, jossa tavarantoimittajamme, herra Daoyang oli meitä kentällä vastassa. Matkalla toimistolleen herra Daoyang kertoi olevansa kristitty. Hänen mukaansa kristittyjä on seudulla vähän, mutta määrä kasvaa tasaisesti, ja Xiamenissa on myös useampi kirkko. Xiamen on kolmen miljoonan asukkaan “pieni” kaupunki, jonne ollaan rakentamassa metroa. Toistaiseksi valmiina on vain yksi linja, mutta tavoitteena on kytkeä metroverkoston avulla kolme kaupunkia toimivaksi kokonaisuudeksi. Meidän kumppani ei satsaa halpatuotantoon Herra Daoyang kertoi, että hänen yrityksensä Zhenpu on perustettu vuonna 2005, ja tätä vuotta lukuun ottamatta kasvua on tullut joka vuosi. Vuonna 2018 firman liikevaihto oli seitsemän miljoonaa dollaria, mutta tänä vuonna erityisesti eurooppalaisten asiakkaiden tilaukset ovat pienentyneet, ja liikevaihto laskee 5,6 miljoonaan dollariin. Herra Daoyangin toimistolla me käytiin yhdessä näytteiden avulla läpi tuotteita, joita hänen yrityksensä valmistuttaa. Tuotannosta 80 % menee Eurooppaan ja loput Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Nykyisten tullien vuoksi USAN vienti pitää kuitenkin hoitaa Kanadan kautta. Firma tekee kalliimman hintaluokan tuotteita, koska lafkan kulurakenne, eli suomeksi sanottuna parempi palkkataso, ei mahdollista halpatuotantoa. Keskeinen viesti oli, että Zhenpu on tehnyt kovasti töitä sekä laadun parantamiseksi että vakauttamiseksi. Meidän hankintatiimillä on Suomen päässä myös omaa tiukkaa laadunvalvontaa, joten meidän kumppaneiden on vähän pakkokin kiinnittää siihen huomiota. Tuotantoa on roolitettu ja jaettu kolmeen tehtaaseen. Ensikokemukset kentältä lupaavia Ensiksi me käytiin tehtaalla, joka valmistaa meidän Särmä windproof -tuotteita. Tehtaan omistaja on ollut Daoyangin kumppani noin kymmenen vuotta, ja suurin osa tehtaan tuotannosta menee Zhenpun asiakkaille. Me saatiin napsittua paljon kuvia ja videoita tuotannon ollessa käynnissä. Tiedusteluraporttiin kirjautui, että tuotanto oli tehokkaasti järjestetty, tuotantotilat olivat siistit ja työturvallisuus (mm. toiminta tulipalojen varalta) oli asianmukaisessa kunnossa. Työntekijät olivat kokeneita ammattilaisia, eikä lapsityövoimaa käytetty. Enemmänkin näytti siltä, että osa työntekijöistä oli vireässä eläkeiässä. Meille ei missään vaiheessa syntynyt kuvaa siitä, että ympäristö kuormittuisi epäasiallisesti.

Loading...